Opdrachten

1.)
1.chefkok: Een chef-kok vaak afgekort tot chef, is het hoofd in een professionele keukenafdeling. Conform het rangensysteem geeft hij leiding aan de keukenbrigade
en wordt daarbij bijgestaan cq.
E
en kok werkt meestal door tot de late uurtjes.
2.Gast heer/vrouw: Een gastheer of gastvrouw is iemand die gasten ontvangt. Van oorsprong betreft het een particulier die anderen uitnodigt en
gelegenheid biedt om samen in gelijkwaardigheid de (gast)maaltijd te gebruiken of andere genoegens te delen.
3.Barman: De barman staat achter de bar en verzorgt alle dranken en tapt de biertjes. Ook heeft hij veel verstand van verschillende dranken.
Hij werkt meestal tot sochtends vroeg.
4.Restaurant manager: Als Restaurantmanager ben je eindverantwoordelijke van het gehele verkooppunt;
•je geeft leiding aan de medewerkers;
•je maakt de roosters;
•je bespreekt verkoopresultaten met medewerkers;
•je verzorgt de introductie van nieuwe personeel;
•je begeleidt het ziekteverzuim;
•je bestelt en ontvangt de voorraad
5.Bediening: De bediening zorgt ervoor dat de gasten alles naar wens is en brengen al het eten naar de gasten. Ook brengen ze alle dranken naar de gasten.


2.) Een Horecaondernemer bezit een horecabedrijf, zoals een lunchroom, café of restaurant. Hij is eigenaar en heeft medewerkers in dienst.
Omdat een Horecaondernemer zelf eigenaar is, heeft is hij eindverantwoordelijk voor de hele bedrijfsvoering. Horecaondernemers met een klein bedrijf en
geen of zeer weinig werknemers doen een deel van de uitvoerende werkzaamheden zelf. Zo kan het zijn dat een Horecaondernemer zelf als kok in de keuken staat.
Wanneer een Horecaondernemer echter veel medewerkers in dienst heeft, komen zijn taken vooral neer op toezichthouden en management.
Een belangrijke taak van een Horecaondernemer is het bewaken van de financiële situatie van het bedrijf. Grote omzet is nodig om het bedrijf te laten voortbestaan.
Vaak is maximale winstgevendheid het doel. Aan de hand van de omzet en de mate van winstgevendheid kan het beleid van het bedrijf worden aangepast.
Een Horecaondernemer bewaakt ook de formule van een bedrijf. Aan de hand van een eerder geschreven ondernemingsplanmoeten de doelstellingen van het bedrijf worden nageleefd.
De Horecaondernemer is hierbij verantwoordelijk voor het commerciële, financiële, operationele en personeelsbeleid van de onderneming.
Een Horecaondernemer met een groot bedrijf is tegelijk manager, die toeziet op de uitvoering van de werkzaamheden en waar nodig bijstuurt.
Het is dan ook belangrijk dat de ondernemer zelf vakinhoudelijk goed op de hoogte is van het werk.
Tot slot bepaalt een Horecaondernemer de personeelsbezetting in zijn bedrijf en draagt hij zorg voor het werven en aanstellen van nieuwe medewerkers.
Bronvermelding: wikipedia

3.)
•Beschrijving keuze vacature ( minimaal 3 argumenten .)
Titel: Restaurant General Manager - KFC Arnhem
Werkgever: KFC
Plaats: Arnhem
Provincie: Gelderland
•KFC is een goed en erkennend bedrijf en behoort tot de top van hun branche.
•KFC zorgt voor flexibele diensten, waardoor de functie goed te combineren is met je privéleven en
zorgt voor goede reiskostenvergoeding en goede onkostenvergoeding.
•KFC Arnhem heeft een top locatie en is makkelijk te bereiken van af het station.

4.)
Analyse vacature.
 ( beschrijf keuze vacature, functie omschrijving, opleidingseisen en overige eisen. )

•Opleidingseisen.
Voor KFC Arnhem zijn we op zoek naar een Restaurant General Manager die gasttevredenheid voorop stelt en
de uitdaging wil aan gaan om de eindverantwoording te nemen voor het restaurant.
Om succesvol jouw restaurant te leiden heb je minimaal:
•vijf jaar ervaring als eindverantwoordelijke manager of zelfstandig ondernemer in de horeca en/of retail branche;
•HBO werk- en denkniveau
•goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden in het Nederlands en Engels;
•Bereidheid om weekenden, avonden en feestdagen te werken
•Goed cijfermatig inzicht, ervaring met kostenbeheersing en weet hoe je hierop moet sturen;
Als ervaren manager hoeven we jou niet te vertellen dat je ook flexibel, resultaatgericht, pro-actief en
stressbestendig moet zijn! Als je geen leidinggevende ervaring in een soortgelijke functie hebt,
dan kom je niet in aanmerking voor de functie van Assistent Restaurant General Manager.

•Functie omschrijving.
Als Restaurant General Manager ben jij eindverantwoordelijk voor een team van ongeveer 40 - 100 medewerkers,
het coördineren van de dagelijkse gang van zaken, het maximaliseren van de winstgevendheid van het restaurant
en bovenal de gasttevredenheid. Jij bent een Restaurant General Manager die gasttevredenheid voorop stelt en
de uitdaging wil aan gaan om de eindverantwoording te nemen voor het restaurant.
Een echte hands-on manager met een ondernemersgeest die het centrale beleid weet te vertalen naar praktische uitvoering op de werkvloer.
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de jaarplannen, ben je continue bezig met verbetermogelijkheden te signaleren en
aan te pakken om op die manier KFC verder te professionaliseren, en hou je goed in de gaten wat de concurrent doet om daar op in te kunnen spelen.

Kerntaken:
De Kerntaken van een Restaurant General Manager worden binnen KFC bepaald door ons gasttevredenheids -programma dat wordt afgekort als CHAMPS:
•Cleanliness: Je zorgt ervoor dat het restaurant er altijd schoon en netjes uitziet
•Hospitality: De gastbeleving staat altijd centraal
•Accuracy: Je zorgt ervoor dat alle procedures nauwkeurig worden uitgevoerd
•Maintenance: Je zorgt voor een goed onderhouden restaurant
•Product Quality: Je zorgt voor verse, warme producten, altijd!
•Speed of Service: Iedere gast wordt snel en vriendelijk geholpen.

Houding en gedrag van een Restaurant General Manager:
•Je straalt zelfvertrouwen uit en kan goed om gaan met verschillende situaties;
•Je kijkt door de ogen van de gast naar je eigen restaurant;
•Je coacht en ondersteunt iedereen om het beste uit zichzelf te halen;
•Je durft taken te delegeren en hebt er vertrouwen in dat het juist gebeurt;
•Je stelt de gast centraal door te zorgen voor een perfecte operationele uitvoering;
•Je hebt de intentie om iedere doelstelling te overtreffen;
•Je richt je op innovatie en durft te experimenteren;
•Samenwerken is voor jou de beste manier om resultaten te behalen;
•Je motiveert en inspireert je team door waardering uit te spreken over behaalde successen.

Waar kun je op rekenen?
Als eindverantwoordelijke van een KFC restaurant kun je rekenen op:
•KFC betaalt mede dankzij een uitstekende bonusregeling een salaris dat méér dan marktconform is;
•8% vakantiegeld;
•Korting op verzekeringen zoals je ziektekostenverzekering en voertuigenverzekering;
•Goede reiskostenvergoeding;
•Goede onkostenvergoeding;
•25 vakantiedagen;
•10% korting op de producten van KFC;
•Uitstekende doorgroeimogelijkheden;
•Goede functiegerichte trainingen en cursussen;
•Flexibele diensten, waardoor de functie goed te combineren is met je privéleven;
•een iPhone na certificering voor de functie;
•Een fitpas, waarbij je recht hebt op sporten tegen korting bij verschillende sportverenigingen
•Overzicht van eisen van de vacature waaraan je op dit moment van je opleiding al wel en nog niet aan voldoet

Een projectonderwijs is een onderwijsmethode die de studenten in een projectsetting inzicht geeft in de praktijk. Zo leer je theoretische concepten en beginselen.
-Door samen te werken en alles op tijd af te hebben.
-Je krijgt een probleem voorgeschoteld, je gaat in een groep oplossingen ervoor zoeken, één oplossing maak je werkelijkheid, en zo kun je het probleem oplossen.
-Je verantwoordelijkheden zijn dat je je aan de afspraken houd.
-Dat ze je helpen wanneer je iets niet begrijpt.

Uit welke projecten bestaat jou opleiding?
-Uit en thuis
-Fastfood 2020
-Feest in de stad
-Gastgericht, reken maar!
-De beleving
-De kaart van de week
-Een hotel, regel het maar

Uit en thuis
In dit project ga je onderzoeken hoe de horecabranche eruit ziet. Daarnaast ga je kijken hoe je opleiding in elkaar zit.
-Je leert hier organiseren en hoe je opleiding in elkaar zit.

Fastfood 2020
In dit project ga je in groepsverband een beurs organiseren om geïnteresseerden te informeren over de ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en gezondheid in de fastfoodsector.
-Je leert hier wat de vorderingen zijn in de horeca.

Feest in de stad
In dit project onderzoek je op welke manieren de horeca nu al samenwerkt en of de horeca bereid is met je samen te werken om geld in de zamelen voor een goed doen.
-Je leert hier op welke manieren de horeca samenwerkt.

Gastgericht, reken maar!
In dit project ontdek je hoe de marketingmix van een eetcafé eruit ziet. Deze kennis gebruik je bij het ontwerpen bij een eetcafé. 
-Je leert hier hoe je een eetcafé onderwerpt en hoe marketingmix eruit ziet.

De beleving
In dit project ga je je bezighouden met marketing. Het eindproduct van dit project is een campagnevoorstel naar een bedrijf. Met die campagne zetten jullie het bedrijf fantastisch op de kaart.
-Hier leer je een campagne opstellen.

De kaart van de week
Je gaat je tijdens dit project voorbereiden op het draaien van een unieke, seizoensgebonden kaart. Die kaart ga je ook werkelijk aan gasten presenteren.
-Je leert hier hoe je een kaart in elkaar zet.

Een hotel, regel het maar
Jij en je team gaan in dit project een game spelen. Een game waarin jullie zelf een hotel uit de grond stampen en dat inrichten. Daarna gaan jullie het hotel runnen.
-Je leert hier hoe je een hotel moet runnen.
Interview gedaan met: Petra
Bedrijf: Pannenkoekenhuis de lampion Makkum 
Datum: 11-9-2013

1.Wat voor opleiding en/of opleidingen heeft u vroeger gedaan? 
De vrouwelijke baas heeft de volgende opleidingen gedaan;
Een café opleiding, en een restaurant opleiding dit waren opleidingen van vakbekwaamheid. Omdat het al een best wel lang geleden is bestaan die opleidingen niet meer. Ook de opleiding leermeester SVH. 
2.Wat was u carrièreverloop? En hoelang werkt u al in de horeca? 
Eerst had ze een café/restaurant in Sneek. Toen ze daar weg ging is ze een zaak in te Horne begonnen. Daarna kwam ze in Makkum, daar had ze Hotel de waag, Café Romano maar toen is ze wat gaan afbouwen omdat ze ouder werd nu heeft ze Pannenkoekenhuis de lampion in Makkum. Ze werkt al 28 jaar in de horeca, en eerst in de verpleegkunde maar toen ze dat deed merkte ze gelijk dat het niks voor haar was. 
3.Heeft u bijscholing gehad, zo ja welke? 
Het was niet echt bijscholing, maar ze heeft wel cursussen gedaan; wijnkennis en haar slijterijdiploma en koksdiploma.
4.Wat is de inhoud van uw functie? Wat zijn bijvoorbeeld de taken die u uitvoert of uw verantwoordelijkheden?
Ze heeft leiding over alles, dus ook over het personeel, stelt menu’s samen, verdeelt de taken, stelt roosters op, koopt in, houd toezicht op alles, kookt, bedient en doet de administratie. Ze doet eigenlijk alles. 
5.Heeft u plezier in u werk? Wat zijn de positieve kanten en negatieve kanten?
Ze heeft naar 28 jaar nog steeds veel plezier in het werk. Negatief moest ze erg over nadenken maar uiteindelijk kwam ze er toch op dat je niet zomaar spontaan even ergens heen kunt gaan, je bent eigenlijk altijd bezig. En positieve kant is dat het heel gezellig is en je bent in contact met verschillende mensen. 
6.Met welke veiligheidsvoorschriften heeft u te maken met uw werk? 
Je moet je houden aan bv. de veiligheidsregels van de snijmachine, en je op de hoogte zijn van de blusdekens hoe dat werkt etc. En zo kan je nog wel even doorgaan. 
7.Wat is de doelgroep waar uw bedrijf zich op richt? 
Jong en oud het kan allemaal. Het is een restaurant waar iedereen gezellig en leuk kan zitten. Het is niet heel duur, en het bedrijf zit ongeveer in de middenklasse. 
8.
a.Wat is er speciaal aan de plaats waar uw bedrijf is gevestigd? En waarom deze plaats?
Je zit midden in het dorp, het is een mooi dorp met veel watersport. Daarvoor is ze in dit dorp gaan wonen omdat ze erg van de watersport hield. 
b.Waar kijkt u naar als u uw personeel wilt aannemen?
Vriendelijkheid, uiterlijke verzorging, vakbekwaamheid en de leeftijd. 
c.Wat doet uw bedrijf aan promotie? 
Internet en af en toe strooifolders. (www.pannenkoekhuisdelampionmakkum.nl)
d.Hoe bepaalt u de prijs van een product en waar let u hierbij op?
De inkoopprijs en kijken voor hoeveel de concurrenten het gelijksoortige product verkoopt. 
e.Waar let u op als u bepaalde producten koopt? 
De prijs en de kwaliteit, en na een tijd kom je er achter hoe de leverancier met je omgaat het is belangrijk dat ze leuk met je om gaan. 
f.Hoe presenteert u uw bedrijf? 
Laagdrempelig, iedereen is welkom! 
9.Welke ARBO-voorschriften zijn op dit bedrijf van toepassing? 
n.v.t het bedrijf heeft geen personeel een oproepkracht maar verder niet. 
10.Welke vergunning heeft u nodig om dit bedrijf te mogen uitvoeren?
Horeca vergunning, terras vergunning en brandweer toestemming. 
 
Interview gedaan met: Theo
Bedrijf: Sopkafee
Datum: 14-9-2013

1. Wat voor opleiding en/of opleidingen heeft u vroeger gedaan? 
Eerst de technische school stroom (theorie etc) en daarna de Horeca opleidingen/management trainingen.
2. Wat was u carrièreverloop? En hoelang werkt u al in de horeca?
Ik ben begonnen als timmerman, dit heb ik 1/2 maanden gedaan. Mijn ouders hadden een
horeca bedrijf en dit hebben mijn broer en ik in 1974 overgenomen. Van 1974 -1998 waren
mijn broer en ik eigenaar van 3 bedrijven:
-De Vigilante
-Café de Zwaan
-Hotel/café/restaurant de Waag
We hadden 120 mensen in dienst, waarvan 45 fulltime. In 1998 zijn we gestopt. Toen ging ik op wereldreis naar onder andere Sri Lanka, Canada en Australië . In 2002 ben ik gevraagd om bij de Marine Jachthaven te gaan werken. In 2004 ben ik met het Sopkafee begonnen.
3. Heeft u bijscholing gehad, zo ja welke? 
Ja via de S.V.H.
4. Wat is de inhoud van uw functie? Wat zijn bijvoorbeeld de taken die u uitvoert of uw verantwoordelijkheden?
Ik geef dagelijks leiding aan medewerkers in de keuken-bediening, help in de keuken en maak roosters.
5. Heeft u plezier in u werk? 
Heel veel plezier, ik ben dagelijks op het werk.  
6. Wat zijn de aantrekkelijke kanten van het werk? 
Alles is aantrekkelijk, ik wil graag mensen iets leren. Ik sta open voor ideeën of kritiek.
7. Met welke veiligheidsvoorschriften heeft u te maken met uw werk? 
Brand, frituur deksels, blusdekens en inbraak alarm systeem.
8. Wat is de doelgroep waar uw bedrijf zich op richt? 
Een breed publiek dagjesmensen.
9.  a. Wat is er speciaal aan de plaats waar uw bedrijf is gevestigd? En waarom deze plaats?
Op de boulevard aan het strand in Makkum.
b. Waar kijkt u naar als u uw personeel wilt aannemen?
Proberen te zien of ze zijn gemotiveerd, en ook de presentatie.
c. Wat doet uw bedrijf aan promotie? 
Via kranten en speciale bladen bvb advertenties.
d. Hoe bepaalt u de prijs van een product en waar let u hierbij op?
Door te kijken naar de inkoopprijs.
e. Waar let u op als u bepaalde producten koopt? 
De prijs, en hoe ziet het product eruit en is het wel vers.
f. Hoe presenteert u uw bedrijf? 
Trottoir borden en menukaarten etc.
10. Welke ARBO-voorschriften zijn op dit bedrijf van toepassing? 
Een voorschrift is opletten dat de werknemers niet jonger zijn dan 16-17 jaar in verband met drank.
11. Welke vergunning heeft u nodig om dit bedrijf te mogen uitvoeren?
Horeca vergunning, terras vergunning en brandweer toestemming. 
 

 

1. Pannenkoekenhuis Hans & Grietje Terschelling        
2. De Groene Weide Terschelling
3. Ludiek Sneek 
4. Van der Valk Sneek
5. Min12 Sneek
6. Oosterhoff catering Sneek

Product,Prijs,Plaats,Promotie,Personeel en Presentatie
 
1. Pannenkoekenhuis Hans & Grietje.
Het pannenkoekenhuis Hans & Grietje heeft zich gevestigd op het vakantie eiland Terschelling. 
Het pannenkoekenhuis is zin kort overgenomen door een andere eigenaar die erg veel reclame voor het restaurant heeft gemaakt, 
waardoor het nu weer erg goed loopt. 
De nieuwe eigenaar heeft het interieur ook veranders waardoor het een frisse uitstraling heeft. 
Het restaurant heeft zich veel gericht op kinderen met een kinderhoekje en als het weer er na staat een springkussen. 
Ook heeft het aan de westkant een mooi terras, en een uitgebreide kaart met niet alleen pannenkoeken maar ook vlees en vis. 
De prijzen voor de gerechten zijn ook niet te duur, dus grote gezinnen kunnen er ook lekker uit eten gaan. 
Ook het personeel ontvangt je met een glimlach en doet zijn best zodat je een fijne avond hebt.

2. Eetcafé de Groene Weide.
In Hoorn op Terschelling zit café De Groene Weide. 
Dit café heeft in 2011 op nummer 1 gestaan van beste café van Nederland. 
In De Groene Weide kan je lunchen, gewoon een bakje koffie drinken en dineren. 
De prijzen van het eten is redelijk tot vrij veel, maar in vergelijking met wat je 
er voor krijgt en hoe goed het is is het een erg normale prijs. Hoe de boorden zijn opgemaakt is ook heel mooi, 
het ziet er erg culinair uit. 
De eigenaar van het café Hessel van der Kooij zingt in de zomer elke avond vanaf half 11 
en in de winter alleen in het weekend en in de vakanties natuurlijk ook. Ook het personeel 
staat er elke dag weer vrolijk, tot hoe laat de avond ik het café ook duurt want het is er in de nacht vaak ook nog erg gezellig.

3. Ludiek Sneek is al jaren een bekend begrip in Sneek en omstreken. 
Ludiek Sneek is overdag een gezellig grandcafé en ’s nachts een allround feestcafé middenin het centrum van Sneek. 
Overdag kun je bij hen terecht voor een lekker hapje en drankje en ’s nachts zijn zij het allerleukste feestcafé met 
bizarre acties en knallende feesten. Zo is het iedere eerste vrijdag van de maand Ladies Night, 
je begint je avond dan met een gratis cocktail, en hebben ze wekelijks de Studentenmiddag op het programma staan, 
maar ook dart- en pokertoernooien worden bij hen georganiseerd. Geen één avond is hetzelfde bij Ludiek Sneek, 
met iedere keer een ander thema of gevarieerd programma blijft Ludiek Sneek je verrassen. De prijzen bij Ludiek zijn wel oké. 
Elke dinsdag is shotnight en dan kan je elk mogelijk shotje proberen voor €2,-. Het personeel heeft geen speciale 
opleiding nodig om hier te werken. Wel moet je wat weten van drank en moet je goed kunnen schenken. 
Ook loopt al het personeel in dezelfde kleding.

4. Van der Valk Sneek is een exclusief hotel gelegen aan de rand van Sneek (als je vanaf Joure komt). 
Van der Valk zelf is een hele keten die verspreid is door het hele land. 
Er worden hier kamers verhuurd, maar je kunt ook heerlijk ontbijten, lunchen of dineren. 
De prijs van een voorgerecht is gemiddeld ongeveer €10,-. 
Van een hoofdgerecht gemiddeld ongeveer €20,- en een nagerecht gemiddeld ongeveer €5,-. 
Voor een comfort kamer betaal je gemiddeld €100,- , voor suite gemiddeld €167,50 en voor een familiekamer gemiddeld €187,50. 
Dit klinkt allemaal redelijk ‘duur’, maar Van der Valk heeft ook een arrangementen. 
Bijvoorbeeld de 3=2 Herfstdeal. Je boekt een kamer voor 3 dagen, maar je betaalt maar voor 2. 
Je betaalt dan vanaf €119,- per persoon. Het personeel van Van der Valk heeft niet beslist een opleiding nodig. 
Ik hoorde dat er best veel stagiairs rondlopen. Wel loopt het personeel in ‘uniform’ rond. 

5. Min 12 is een bekende ijssalon in de stad Sneek. 
Min 12 zorgt niet alleen voor ijs maar ook voor chocola. De openingstijden verschillen per seizoen. 
In de winter houden ze een winterslaap.  Ze hebben 30 verschillende smaken en soms veranderen ze de smaken ook. 
Per bolletje kost het 1.10. Je kan ook het ijs laten verpakken en meenemen. 
Het personeel loopt in de zelfde kleding. Min 12 maakt reclame door advertenties in de krant, 
twitter en kinderen van basisscholen krijgen een kaartje voor een gratis bolletje ijs.


6. Oosterhof catering is een klein flexibel bedrijf in Sneek. 
Ze verzorgen eten op trouwerijen, feestjes en noem zo maar op.  
Ze verzorgen warme en koude buffetten wat 12.50 per persoon is. 
Als je een bestelling maakt moet het voor minimaal 20 personen zijn. 
Ze hebben ook Hollandse buffetten en Italiaanse buffetten. 
Deze kosten rond de 20.00 euro per persoon. Ook verhuren ze horeca materiaal. 
De kosten hangen af van welk materiaal je neemt.

 

Bij ROC Friese Poort zijn de volgende punten belangrijk;
Je houdt rekening met elkaar
Je hebt respect voor elkaar
Je hebt aandacht voor elkaar
Je helpt elkaar

Omgaan met elkaar
Je bent zelf verantwoordelijk voor je studieresultaten en je studietempo
Je moet alle lessen volgen en de activiteiten die door school georganiseerd zijn
Je gedraagt je en denkt om je taalgebruik
Je houdt je aan de afspraken
Je gedraagt je volgens de veiligheidsafspraken. 
Een werkbare omgeving
In de gebouwen van ROC Friese Poort mag niet gerookt worden
Je mag geen alcohol of drugs bij je hebben of gebruiken
Er wordt niet gegeten of gedronken in het lokaal of de les
Ook wordt er niet gegeten of gedronken achter de computers 
De computers mag alleen gebruikt worden voor dingen die te maken hebben met de opleiding
Je gaat voorzichtig om met de spullen van een ander en van de school (ROC Friese Poort)
Je mag geen wapens en/of vuurwerk bij je hebben
Als je iets steelt of met opzet kapot maakt, betaal je zelf de kosten die daar aan verbonden zijn
Regels horecabedrijf:
Algemene regels die de arbo-wet voorstelt
Een werknemer moet alles in het werk stellen om te voorkomen dat de andere medewerkers 
bedrijfsongevallen kunnen krijgen of ziek kunnen worden door de werkzaamheden
Dat houdt in dat er ook gezorgd moet worden voor de volgende voorzieningen
• Het in goede staat verkeren van alle machines en apparatuur
• Een ontruimingsplan moet duidelijk aangegeven zijn bij de nooduitgangen
• Een verzuimbeleid
• Een inventarisatie van de risico’s in het bedrijf
• Een plan ter bescherming  van de medewerkers tegen agressie en criminaliteit
 
Er worden ook andere eisen gesteld
• Het gebruik van machines en apparatuur volgens de voorschriften
• Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen
• Kennis over de risico’s die tijdens de werkzaamheden lopen
• Een actieve opstelling om veilig en gezond te functioneren
 
Drank- en horecawet
In die wet staat waar alcoholhoudende dranken verkocht mag worden, 
wie alcoholhoudende  drank mag verkopen en onder welke voorwaarden. 
Er is ook een leeftijdsgrens van  18, als het gaat om het kopen van sterk alcoholhoudende drank.
 
Rookverbod in de horeca
De rookvrije werkplek in de horeca is op 1 juli 2008 in werking getreden.
Er is besloten dat naast werkgevers in de horeca ook de ondernemers in de horeca zonder personeel, 
de zogenaamde eenmanszaken hun gelegenheid rookvrij moeten maken.
Om het geheel rookvrij te maken en dat zorgt ervoor dat er geen ongewenste 
tweedeling ontstaat tussen ondernemers met een ondernemers zonder personeel.
Werkgevers en ondernemers mogen in de gelegenheid één of meer rookruimten inrichten.
Een rookruimte moet afsluitbaar zijn en worden aangeduid als rookruimte
Verder mag buiten de rookruimte geen hinder of overlast ontstaan door tabaksrook.
En het is niet de bedoeling dat het personeel  tijdens de openingsuren in deze ruimte komt 
Buiten roken is toegestaan op het terras met overkapping. Die overkapping moet wel aan een kant open zijn dus niet geheel afgeschermd.
 
10 basis etiquetteregels
1.       Respect.
 respect geven is respect krijgen.
 2.       Loyaliteit.
 houd je aan de regels.
3.       Verantwoordelijkheid.
 ruim je eigen rommel op.
4.       Oprechtheid.
 doe wat je zegt.
5.       Aardig zijn.
 elkaar bedanken kost niets.
6.       Collegialiteit.
 wees er voor elkaar in goede en slechte tijden.
7.       Innovatief.
 probeer buiten de kaders te denken.
8.       Ontwikkel.
 zorg dat je op jou vakgebied scherp blijft.
9.       Accepteer.
 verander wat je niet accepteren kunt en accepteer wat je niet veranderen kunt.
10.   Communiceer.
 zoek naar oplossingen in plaats van naar schuldigen.